Friday 9 January 2009

Engels of Nederlands?

Ja, en dan begin je met een blog. Je kiest een naam, een sjabloon, past wat kleurtjes aan en voor je het weet ga je je eerste bericht posten.... Maar in welke taal?
Ik ben zo Nederlands als Goudse kaas en drop; ik praat, denk, droom en leef in de Nederlandse taal. Maar toch, als je in het Engels schrijft kan (bijna) de hele wereld je posts lezen, en - ook niet geheel onbelangrijk - begrijpen. Daarnaast zijn alle kralen- en hobbyboeken die ik in de kast heb staan in het Engels geschreven. En ook op het internet ben ik bijna alleen maar op engelstalige sites te vinden. Vaak vind ik het Nederlands een beetje knullig overkomen, of juist te zakelijk. Het Engels leest vaak net wat makkelijker weg en klinkt het wat vriendelijker. Heb je wel eens een Engels nummer vertaalt naar het Nederlands? Het slaat dan helemaal nergens meer op. Stel je voor dat Trijntje zou gaan zingen: "Je snijdt me open en ik blijf bloeden, blijf blijf bloeden..." (origineel van Leona Lewis: Keep bleeding) Ik denk dat er toch heel wat wenkbrauwen de lucht in zouden schieten. En wat te denken van: "Hallo, jij stommerd, ik hou van jou?" Klinkt ook niet echt liefdevol, toch? Terwijl dit in het Engels toch best wel een grote hit was.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: ik ga gewoon bloggen in het Nederlands. Mocht ik ooit zoveel gelezen worden door mensen uit de hele wereld, dan kan ik altijd nog in het Engels gaan schrijven. En anders kan babelfish.altavista.com altijd nog een beetje uitkomst bieden....

No comments:

Post a Comment